tisdag 6 januari 2009

Men allt gick inte smärtfritt




När jag kom hem med högtalarna visade det sig att ena högtalarens diskant inte lät. Blev först lite deppad o ringde han som sålde o sa att jag ville lämna tillbaka. Men på vägen till han som sålde högtalarna så ringde jag min far o beklagade mig över mitt dåliga köp. Men min far trodde inte att det va diskanterna som hade gått utan att det istället skulle vara delningsfiltret som gjort sitt.(det går nog inte köpa nya diskanter till de här högtalarna). Vände därför hem i stället och beställde nya komponenter från ELFA(en katalog som har allt mellan antenn o jord). Har nu lött på de nya bipolära kondensatorerna och högtalarna fungerar utmärkt.




Så här ser delningsfiltret ut. Ett delningsfilter fungerar så här:Basfrekvenser skickas till basen o diskantfrekvenser till diskanterna.

Inga kommentarer: